سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه با دانشمندان بنشیند، با من نشسته و هرکس با من بنشیند، گویی با پروردگارم نشسته است [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

د ا نش و فن اوری - امید های فردا

Powerd by: Parsiblog ® team. ©2006
د ا نش(شنبه 86 تیر 23 ساعت 10:19 صبح )
مشاهده سریعترین تغییرات تکامل در یک گونه پروانه

شنبه 23 تیر ماه 1386   02:28
 
images/20070714/science.jpg
 
جام جم آنلاین: دانشمندان می گویند شاهد یکی از سریعترین تغییرات تکاملی که تاکنون در موجودات مشاهده شده در یک گونه از پروانه ها بوده اند.
به گزارش BBC ، دانشمندان گفتند ، یک پروانه مناطق حاره ای به نام « بلو مون» برای مقابله با یک باکتریای انگلی به ابزاری تازه مجهز شده است.
6 سال قبل، تعداد پروانه های نر این گونه در دو جزیره ساموآ درجنوب اقیانوس آرام به یک درصد جمعیت آنها کاهش یافته بود.
اما سال گذشته مشاهده شد این پروانه موفق به توسعه ژنی شده که باکتری انگل را مهار می کند و تعداد پروانه های نر به 40 درصد جمعیت آنها افزایش یافته است.
دانشمندان معتقدند که این بازگشت جمعیتی ناشی از پیدایش ژن های «سرکوبگر» در پروانه بلو مون است که باکتری «وولباکیا» را که جنین پروانه را پیش از خارج شدن از پیله می کشد مهار می کند.
سیلوین شارلات، از دانشگاه کالج لندن، که نتیجه مطالعه اش در نشریه ساینس چاپ شده است گفت، تا جایی که اطلاع دارم، این سریعترین تغییر تکاملی است که تاکنون مشاهده شده است.

گریگوری هرست، یک محقق دانشگاه کالج لندن که در این مطالعه با شارلات کار کرده است گفت، ما معمولا روند انتخاب طبیعی را یک فرآیند خیلی آهسته می دانیم که در طول صدها هزار سال روی می دهد. اما نمونه ای که در این مطالعه شاهد بودیم، با مقیاس های زمان تکاملی، تنها در یک چشم به هم زدن روی داده و مشاهده آن حادثه ای خارق العاده است.
تیم پژوهشگران ابتدا در سال 2001 متوجه عدم توازن شدید در جمعیت پروانه بلو مون در جزایرساوائی و یوپولو در مجمع الجزایر ساموآ شدند.
در سال 2006 آنها مطالعه تازه ای را پس از دریافت گزارش هایی دایر بر افزایش موارد مشاهده پروانه های نر در یوپولو آغاز کردند.
آنها دریافتند که تعداد پروانه های نر به تعداد جمعیت ماده ها رسیده یا به آن نزدیک شده است.
پژوهشگران مطمئن نیستند آیا ژن سرکوبگر انگل در اثر جهشی در جمعیت محلی ظهور کرده یا اینکه از پروانه های مهاجر جنوب شرقی آسیا که این جهش از قبل در آنها وجود داشته منتقل شده است.
اما آنها گفتند ، افزایش جمعیت پروانه های نر نشاندهنده روند پرشتاب انتخاب طبیعی است، فرآیندی که در آن خصوصیات یاری دهنده به بقای موجود در یک جمعیت برجسته تر می شود.
شارلات گفت، ما شاهد رقابت تسلیحاتی تکاملی میان انگل و میزبان هستیم. این پدیده، نظریه ای که می گوید انگل ها می توانند انگیزه ای قوی برای تکامل باشند را تقویت می کند.
 

» masoodrahmani
»» نظرات دیگران ( نظر)


لیست کل یادداشت های وبلاگ
عکس گوناگون
[عناوین آرشیوشده]

بازدیدهای امروز: 7 بازدید
بازدیدهای دیروز: 2 بازدید
مجموع بازدیدها: 22976 بازدید
[ صفحه اصلی ]
[ وضعیت من در یاهو ]
[ پست الکترونیک ]
[ پارسی بلاگ ]
[ درباره من ]

د ا نش و فن اوری - امید های فردا
masoodrahmani
خجالتی خوشخنده
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «